Compositional resources for descriptive music: analysis of two of his own works
DOI:
https://doi.org/10.65296/rrh.4.2.38Keywords:
compositional resources, descriptive music, film musicAbstract
The search for new sounds has led many composers to venture into new writing systems, using their own or borrowed resources and then giving them a new treatment. Therefore, the sound of a work is determined by the resources used during the composition process. Over time, these resources have become associated with certain situations, emotions, or sensations (clichés), generating a symbiosis that has been very effectively exploited in film. The link between compositional resources and emotions arises from the psychological effect they produce on the audience; therefore, it is vitally important for the composer to understand the associations that exist between the two. This article will describe some compositional resources frequently used in film music, especially in the works of John Williams and Danny Elfman, two of my favorite composers. These resources are part of my compositional language, and their application is possible in both audiovisual composition and autonomous/descriptive composition. This will be demonstrated later through the analysis of two of my works. The selected works fall within the categories of autonomous/descriptive music and audiovisual music, thus serving as an application guide.
Downloads
References
Adams, D. (1999). Analyzing the themes of the Star Wars trilogy. Film Score Monthly 4 (5), p. 23 – 25.
Adorno, Th. W., Eisler, H., (1976). El Cine y la Música. España: Editorial Fundamentos.
Audissino, E. (2014). John Williams´s Film Music: Jaws, Star Wars, Raiders of the Lost Ark, and the return of the classical Hollywood music style. United States of America: The University of Wisconsin Press.
Babilonia, A. (2021). Modelo Compositivo Basado en Recursos de la Composición Musical en el Cine. España: UNIR
Blanco, E. (2018). Introducción a la composición con modos. España: Repografía Signo.
Catalán, T. (2003). Sistemas Compositivos Temperados en el siglo XX. España: Institución Alfonso el Magnánimo (Valencia).
Chion, M. (1993). La Audiovisión: Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. España: Editorial Paidós.
Chion, M. (1997). La música en el cine. España: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.
Davis, R. (1999). Complete Guide to Film Scoring. Boston: Berklee Press.
Devesa, M. (2007). Fundamentos de Composición. España: Rivera Editores
Einstein, A. (1986). La Música en la época romántica. España: Alianza Editorial.
Halfyard, J. (2004). Danny Elfman´s Batman: A Film Score Guide. United States of America: The Scarecrow Press, Inc.
Lendvai, E. (2003). Béla Bartók: Un análisis de su música. España: Idea Books, S.A.
Nieto, J. (2003). Música para la Imagen: La influencia secreta. Madrid: Iberautor Promociones Culturales.
Radigales, J. (2008). La música en el cine. Barcelona: Editorial UOC.
Reti, R. (1965). Tonalidad, Atonalidad, Pantonalidad: Estudio de algunas tendencias manifestadas en la música del siglo XX. Madrid: Ediciones Rialp, S.A.
Salzer F. Shachter C. (1999) El Contrapunto en la Composición. IDEA BOOKS, S.A. Barcelona.
Schoenberg A. (2000) Fundamentos de la Composición Musical. Editorial: Real Musical.
Vela, M. (2018). Origen y precedentes del motivo inicial de la Quinta Sinfonía de Beethoven. El Genio Maligno (22), p. 24 – 34.
Zamacois, J. (2003). Temas de estética y de historia de la música. España: Idea Books, S.A.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aki A. Babilonia-Pastor (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los conceptos contenidos en los artículos científicos incluidos en esta edición, son de responsabilidad exclusiva de los autores y no reflejan necesariamente los criterios institucionales.
Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional. 

