Musical training in the programming of the art and culture area in the VI cycle of EBR: curricular analysis in two educational institutions of the UGEL Huanuco
DOI:
https://doi.org/10.65296/rrh.4.2.40Keywords:
music education, arts education, curricular planning, secondary educationAbstract
This article analyzes musical training within the curricular programming of the Art and Culture area in the sixth cycle of Basic Regular Education (EBR) in two schools belonging to UGEL Huánuco. The objective was to describe the distribution of pedagogical time allocated to music education and assess how this planning contributes to the development of musical competencies in students. An interpretive paradigm, qualitative approach, and phenomenological design were adopted. The purposive sample consisted of two teachers in the Art and Culture area. Documentary observation and a structured analysis sheet were used. Findings indicate insufficient time allocated to music education, low curricular prioritization, and a lack of systematic criteria for organizing musical content progression. It is concluded that the limited time allocation restricts the meaningful development of musical competencies and limits connections between musical learning and students’ sociocultural contexts.
Downloads
References
Angel-Alvarado, R. (2018). La crisis de la educación musical como consecuencia de la decadencia de la institución educativa. Revista Educación, 42(2), 1-24. doi:https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.29055
Congreso de la República del Perú. (2003, 29 de julio). Ley General de Educación N° 28044. Diario El Peruano. Obtenido de https://www.gob.pe/institucion/congreso-de-la-republica/normas-legales/118378-28044
Ministerio de Educación. (2020). Proyecto Educativo nacional - PEN - 2036. Consejo Nacional de Educación. Obtenido de https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/1915017/CNE-%20proyecto-educativo-nacional-al-2036.pdf.pdf
Ministerio de Educación. (2016). Currículo Nacional de la Educación Básica. Lima: Repositorio del MINEDU. Obtenido de https://www.minedu.gob.pe/curriculo/
UNESCO. (s.f.). Límites y supuestos para una educación artística: un marco de referencia académica. Obtenido de https://www.lacult.unesco.org/docc/ad3Limites.pdf
Valdes Velazquez, A. (2018). Etapas del desarrollo cognitivo de Piaget. Universidad Marista de Guadalajara. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/327219515_Etapas_del_desarrollo_cognitivo_de_Piaget/link/5b80af4c4585151fd1307d84/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19
Vernia, A. (2012). Método pedagógico musical dalcroze. Conservatorio Profesional de Música Mossen Francesc Peñaroja. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es
Zuleta, A. (2005). El método Kodály y su adaptación en Colombia. Pontificia Universidad Javeriana. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/2970/297023445003.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Betty León-Trujillo, Marx D. León-Trujillo (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los conceptos contenidos en los artículos científicos incluidos en esta edición, son de responsabilidad exclusiva de los autores y no reflejan necesariamente los criterios institucionales.
Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional. 

