Musical stories as a teaching resource to improve attention in primary school students at a public institution in Huánuco
DOI:
https://doi.org/10.65296/rrh.4.2.42Keywords:
attention, musical stories, teaching resource, attention deficitAbstract
The purpose of this research was to improve attention in second-grade students at the Marcos Durán Martel IEA in Huánuco by implementing musical stories as a teaching resource. To this end, an applied study was developed with a quantitative approach and a pre-experimental design, applying an intervention to the experimental group composed of 23 students. Validated and reliable instruments were used to assess three dimensions of attention: selective, sustained, and divided, before and after the intervention. The results showed significant improvements in the students' overall attention, with increases in selective and sustained attention, while divided attention showed less marked progress. These improvements were reflected in an increase in average scores after the musical story workshop. It is concluded that the use of musical stories as a pedagogical tool is effective in enhancing the attention span of school-age children, promoting more active, meaningful, and enjoyablelearning. This strategy not only helps to maintain students' interest but also contributes to comprehensive cognitive development, demonstrating its valuable contribution in educational contexts.
Downloads
References
Arguedas Quesada, C. (2006). Actualidades Investigativas En Educación Cuentos. Musicales Para Los Más Pequeños, 6.
Bea, L. (2016). El cuento musical como recurso didáctico [Tesis posgrado(doctorado), Universidad de Valladolid-España]. Repositorio institucional https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/18478/TFG-?sequence=1
Benites Paladines, F. del P. (2018). Enfoque significativo de los juegos de roles como estrategia para el desarrollo de habilidades sociales en niños de 5 años [Tesis de licenciatura, Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote]. Repositorio ULADECH. https://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13032/5961/ENFOQUE_SIGNIFICATIVO_JUEGOS_DE_ROLES_BENITES_PALADINES_FANY_DEL_PILAR%20.pdf?sequence=1
Borja, Y. M. (2020). Actividades lúdicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de la básica superior. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 5(3), 78–86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8270398
Rivarola, E. L. (2018). Los cuentos infantiles y su influencia en el aprendizaje significativo en niños de 5 años en la I.E.P. Divino Corazón de Jesús - Huacho [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. Repositorio UNJFSC. https://repositorio.unjfsc.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14067/2736/CARDENAS%20RIVAROLA%20ELVA%20LUISA.pdf?sequence=1
Carrasco, R. (2006). Diseño preexperimental en la investigación educativa: fundamentos y aplicaciones. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 45–60.
Carranza Miranda, M., & Curasma Romero, J. S. (2018). Nivel de atención selectiva y sostenida y el rendimiento escolar de los niños y niñas del V ciclo de la I.E.P.P. San José de Acobamba - Huancavelica 2017 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio UNH. https://repositorio.unh.edu.pe/items/b6b57bbc-9b8b-4791-b4ea-9a5995f69f4b/full
Conde J.L, V. (2003). Eufonía. Didáctica De La Música. El Cuento, Motor En Los Elementos Musicales. Eufonía N°27.
Díaz-Barriga Arceo, F., & Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. McGraw-Hill Interamericana.
Díaz (2016). Funciones básicas y atención - concentración en niños y niñas del 2° grado de una I.E estatal distrito de Huanchaco de la provincia de Trujillo [Tesis postgrado(maestría), Universidad Privada Antenor Orrego]. Recuperado de: https://hdl.handle.net/20.500.12759/2295
Encabo, A., & Rubio, M. (2021). Educación patrimonial y ciudadanía crítica en contextos de globalización. Revista de Educación y Cultura, 45(2), 115–132. https://doi.org/10.1234/rec.v45i2.2021
Flores Vara, R. (2018). Aplicación de los cuentos para el desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes del tercer grado de primaria de la I.E.P. Sagrado Corazón de Jesús – Tingo María [Tesis de licenciatura, Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote]. Repositorio ULADECH. https://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13032/18009/COMPRENSION_LECTORA_LITERAL_FLORES_VARA_ROSEMARY.pdf?sequence=3
Fundación INECO. (2021). Anuario 2021. Fundación INECO. https://www.fundacionineco.org/institucion/anuarios/anuario-2021/
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill Interamericana.
Instituto Nacional de Salud Mental Honorio Delgado-Hideyo Noguchi. (2007). Informe técnico sobre salud mental en el Perú. Ministerio de Salud del Perú. https://www.gob.pe/institucion/insm/organizacion
Meneses, J (2004). El cuestionario y la entrevista. Universidad De Cataluña. Editorial UOC.
Miranda, J. A. (2010). Aplicación de cuentos infantiles para el desarrollo de habilidades sociales en estudiantes de segundo grado de primaria de la I.E. Marcos Durán Martel [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Repositorio institucional UNE. https://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/1234
Muñoz, J.R. (2002). Eufonía. Didáctica de La Música. El Cuento y la canción. Revista Eufonía, 24, p.59-69
Organización Mundial de la Salud. (2019). Día Mundial de la Salud 2019: Salud universal, para todos y todas, en todas partes. Organización Panamericana de la Salud. https://www.paho.org/es/campanas/dia-mundial-salud-2019
Romero, M. (2007). El cuento musical como recurso didáctico para fomentar la motivación y el disfrute en el aula. Revista de Educación Creativa, 12(3), 45–58.
Ruas, D. (2015). Metodología de la investigación. Universidad de ciencias medicas de la Habana. https://www.researchgate.net/publication/283486298_Metodologia_de_la_investigaci on_Poblacion_y_muestra
Salazar, M. A. (2018). El cuento como recurso didáctico para el aprendizaje socioemocional del niño de segundo ciclo de Educación Básica Regular [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio PUCP. https://tesis.pucp.edu.pe/items/807a1147-1560-4949-aa8f-e73710a72ba6
Santiago, B.V. (2010). Evaluación de la atención en la infancia y la adolescencia. Revista española de psiquiatría infanto-juvenil.
Santos Durand, G. J. (2019). El cuento musical en el desarrollo de la creatividad en niños de 5 años de la I.E.P. Cristo Rey-Huacho [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. RENATI. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/renati/2314845
Suárez, W., & Villegas, F. (2019). Modelo de formación integral y sus principios orientadores: caso Universidad de Antofagasta. Utopía y praxis latinoamericana, (Extra 4), 75–88. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7529037
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jordy J. Calixto-Hernández (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los conceptos contenidos en los artículos científicos incluidos en esta edición, son de responsabilidad exclusiva de los autores y no reflejan necesariamente los criterios institucionales.
Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional. 

