Mama Rayguana – Atoq Mayor: Ritual inheritance of the Andean Huamalian worldview

Authors

  • Teresa Guerra-Carhuapoma Universidad Nacional Hermilio Valdizán, Perú Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.65296/rrh.4.2.44

Keywords:

andean worldview, traditional dances, intangible cultural heritage, intercultural education

Abstract

This article has the purpose to analyze and highlight the traditional dance Mama Rayguana - Atoq Alcalde as a ritual expression of the andean worldview, highlighting its symbolism, social function and relevance in the collective memory of the province of Huamalíes, Huánuco region. The research was conducted using a qualitative approach, with a hermeneutic phenomenological design, focused at understanding the deeper meaning of cultural practices and their connection to andean spirituality. This study employed techniques such as participatory observation, analysis of personal stories and narratives, specialized bibliographic review, and photographic record in the field. Ethnographic, symbolic, and cultural analysis made possible to address key dimensions such as the historical and cultural origins of the dance, its ritual structure, its value as intangible heritage, and its musical aesthetics. It was identified that Mama Rayguana - Atoq Alcalde represents a ritual configuration based on the symbolic duality of the andean worldview, articulating feminine and masculine roles in communal celebration escenaries. The choreographic, musical, and costume elements reveal mythical narratives related with fertility, local authority, and reciprocity, reaffirming the connection between territory, spirituality, and social organization. In addition, we confirm that the practice of this dance contributes to the intergenerational transmission of ancestral knowledge, strengthening the cultural identity and sense of belonging of the communities of Huamalies. Its relevance in patron saint celebrations and agricultural rituals promotes the revitalization of the quechua language and the reinterpretation of traditional roles in contemporary contexts. In this context, there is a need to incorporate traditional dances into the curricular programs of Regular Basic Education, as a pedagogical resource that promotes respect for cultural diversity, meaningful learning, and educational justice in andean contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amat, H. (2016). Ideología y religión de los incas. Fondo editorial Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Cardich, A. (2000). Dos divinidades relevantes del antiguo panteón centro-andino: Yana Raman o Libiac Cancharco y Rayguana. Revista Investigaciones Sociales, 5(4), 69-108. https://revistasinvestigacion. unmsm.edu.pe/index.php/sociales/issue/view/632

Cobo, B. (1893). Historia del Nuevo Mundo, t: IV, Sevilla España

Curisinche, R. (11 de octubre de 2021). Origen de los alimentos. [Archivo de vídeo]. https://www.youtube.com/watch?v=vG26pkdbLhk

Domínguez, V. (2003). Danzas e identidad nacional. Editorial San Marcos.

Espinoza, W. (1990). Los incas. Economía, sociedad y Estado en la era del Tahuantinsuyo. Amaru Editores. Fondo de Cultura Económica. México.

Garcilaso de la Vega. (1995). Comentarios reales de los incas.

Gobierno Regional de Huánuco. (2017). Proyecto Educativo Regional 2018-2028. Editor Región Huánuco-Educación.

Gutierrez, P. (s. f.). Mitología-Kon y Pachacámac. (3 de diciembre 2023). Wikipedia. https://es.wikipedia.org/wiki/Kon_(mitolog%C3%ADa_inca)

Gonzales, D. (1608). Vocabulario de la lengua general de todo el Perú llamada lengua Qquichua, o del Inca. https://archive.org/details/vocabulariodelal01gonz

Mayanza, L. y Mora, A, (2022). Sabiduría andina Chakana y sus colores, una herramienta didáctica para la educación intercultural bilingüe. https://www.scielo.cl/pdf/rda/n67/0719-2681-rda-67-99.pdf

Mendoza, G. (2011). Atoq alcalde-Mama Raywana. Escuela Nacional Superior de Folklore José María Arguedas.

Mendoza, Pío. (2009). El mito de Mama Rayguana. Editorial San Marcos

Cantero, C. (28 diciembre, 2019). Cosmovisión andina: simbolismo y semiótica. https://www.nuevopoder.cl/cosmovision-andina-simbolismo-y-semiotica-carlos-cantero/

Focacciaste, G., Pizarro, E. (2000). Relatos de cronistas sobre instrumentos musicales andinos. Presencia de ellos en la arqueología de Arica. https://dialogoandino.uta.cl/wp-content/uploads/2023/12/DA-19-2000-03-ocr.pdf

Pacheco, E. (1943). Aspectos del arte incaico música y danza.

Perdomo, H y Monroy, A. (2022). El jesuita, el coyote y el venado: memorias de la exploración de Aquiles gerste por la sierra Tarahumara. Therya ixmana, 1(1), 23-25. https://mastozoologiamexicana.com/ojs/index.php/ theryaixmana/article/view/182/158

Pierre, M. (1992). Comprende la agricultura campesina en los andes centrales, Perú Bolivia.

Pulgar, J. (1967). Notas para un diccionario de huanuqueñismos.

Ramírez, L. (2014). La vara de mando popular y tradicional en el Perú. Fondo editorial de la UNMSM

Robles, W. (2008). Obras completas. Municipalidad Provincial de Huamalíes.

Taboada M. (2023). Danza Mama Raywana: leyenda histórico musical. Revista de Investigación Rodolfo Holzmann, 2(2) 26-76.

Van, J. (1993). El tramposo Engañado: el Zorro en la Cosmovisión andina. Revista Ciencias Sociales. https://www.redalyc.org/pdf/708/70800304.pdf

Varallanos, J. (1959). Historia de Huánuco. Imprenta López.

Villena, A. (2022). Cosmovisión andina de la vida, la salud y la enfermedad. https://repositorio.cmp.org.pe/bitstream/handle/20.500.12971/75/Villena%20Cosmovisi%C3%B3n%20completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Zabadivker, R. (s. a). Los instrumentos indígenas en la obra de Guaman Poma. https://racimo.usal.edu.ar/549/1/instrumentos_indigenas.pdf

Published

2025-12-01

How to Cite

Mama Rayguana – Atoq Mayor: Ritual inheritance of the Andean Huamalian worldview. (2025). RODOLFO HOLZMANN, 4(2), 85-100. https://doi.org/10.65296/rrh.4.2.44