El aprendizaje musical en el desarrollo de la cognición
Palabras clave:
aprendizaje musical, cognición musical, psicología de la música, psicopedagogía musical, educación musicalResumen
Musical learning has been widely studied for its impact on cognitive development, as musical practice involves a complex interaction between different brain areas. The aim of this descriptive research is to explore how music learning influences the development of various cognitive functions, such as memory, attention and spatial skills. The results obtained show that musical training, especially when started in childhood, is associated with significant improvements in working memory, attention span and spatial reasoning. Studies also reveal that continued musical practice in adulthood contributes to the preservation of these cognitive skills, even in old age, suggesting a neuroprotective effect. Furthermore, it is observed that people with musical training from an early age tend to have a superior performance in cognitive tasks compared to those without such training. In conclusion, musical learning not only enriches artistic education, but also plays a crucial role in the development and maintenance of various cognitive functions, making music a valuable tool in education and cognitive health throughout life.
Citas
Alsina, P. (2010). El perfil del profesorado de música en secundaria y bachillerato. En A. Giráldez (coord.), Música: Complementos de formación disciplinar (cap. 8). Graó.
Arnheim, R. (1978). El pensamiento visual. Paidós.
Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Cárdenas, M. E. (2005). Una aproximación cognitiva a la música. Paradigmas, 5(7-8), 81-92. https://repebis.upch.edu.pe/articulos/paradigmas/v5n7-8/a8.pdf
Castro, M. R. (2003). Música para todos: Una introducción al estudio de la música. Editorial Universidad de Costa Rica.
Cremades, R., Herrera, L. y Lorenzo, O. (2013). Estilo musical y curriculum en la enseñanza secundaria obligatoria. Editorial Club Universitario.
Creswell, J. W. y Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). SAGE Publications.
Custodio, N. y Cano-Campos, M. (2017). Efectos de la música sobre las funciones cognitivas. Revista de Neuro-Psiquiatría, 80(1), 60-69. https://doi.org/10.20453/rnp.v80i1.3060
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research (5th ed.). SAGE Publications.
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Paidós Ibérica.
Dowling, W. J. (1998). Conocimiento procedimental y conocimiento declarativo en educación y cognición musical. Orfeortrón, 4, 23-40.
Grinspun, N. y Poblete, C. (2011). Aprendizaje musical y funciones cognitivas: perspectivas desde la neurociencia y la cognición corporizada. Neuma, 11(2), 114-131. https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/37
Hodges, D. A. (2006). Music and the human brain: A research summary. En E. Schneck y J. Berger (eds.), Music and Memory (pp. 7-22). Jossey-Bass.
Levitin, D. J. (2006). This is your Brain on Music: The Science of a Human Obsession. Dutton/Penguin.
Merriam, S. B. y Tisdell, E. J. (2016). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation (4th ed.). Jossey-Bass.
Nunes, J. G. (2015). El aprendizaje musical a través de la experiencia de la practica orquestal [tesis doctoral; Universidad Complutense de Madrid]. https://hdl.handle.net/20.500.14352/21504
Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods (4th ed.). SAGE Publications.
Puebla, R. y Paz, T. (2011). Educación y neurociencias: la conexión que hace falta. Estudios Pedagógicos, 37(2), 379-388. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000200023
Román-Caballero, R., Arnedo, M., Triviño, M., y Lupiáñez, J. (2018). Musical practice as an enhancer of cognitive function in healthy aging – A systematic review and meta-analysis. PLos One, 13(11), e0207957. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0207957
Román-Caballero, R. y Lupiáñez, J. (2019). El impacto cognitivo de la práctica musical: explorando las ventajas de un mundo musicalmente activo. Ciencia Cognitiva, 13(1), 21-23. https://www.cienciacognitiva.org/?p=1808
Rusinek, G. (2004). Aprendizaje musical significativo. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 1(5), 2-5. https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/RECI0404110005A
Stubley, E. V. (1992). Philosophical foundations. En R. Colwell, Handbook of Research in Music Teaching and Learning (cap. 1 ). Schirmer Books.
Unesco (2011). Datos mundiales de educación. VII Ed. 2010/11. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/bitstream/123456789/2732/1/Datos%20mundiales%20de%20educaci%C3%B3n.pdf