Prácticas interpretativas de la marinera y el huayno en Despedida recordando un adiós, para guitarra, de Francisco Pulgar Vidal
Keywords:
performance practices, marinera, huayno, classical guitar, Peruvian musicAbstract
This study examines the interpretive practices of Despedida recordando un adiós for guitar, composed by Francisco Pulgar Vidal from Huanuco, Peru. It offers a general analysis of the piece, focusing on the presence of huayno and marinera, briefly outlining the history and main features of these genres and their expression in the work. The findings suggest that the piece blends melodic and rhythmic elements of Peruvian folk music with 20th-century compositional techniques, and that an understanding of interpretive practices contributes to a coherent and informed performance.
References
Coloma, C. (2018, 12 de agosto). Historia de la zamacueca o marinera arequipeña. El Pueblo (Sección A, p. 10). https://repositorio.cultura.gob.pe/bitstream/handle/CULTURA/691/COMPLETO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Spencer, C. (2010). Cien años de zapateo. Apuntes para una breve historia panamericana de la zamacueca (ca. 1820-ca. 1920). En A. Recasens y C. Spencer (coords.), A tres bandas. Mestizaje, sincretismo e hibridación en el espacio sonoro iberoamericano (pp. 69-78). Akal.
Mendívil, J. (2004). Huaynos híbridos: estrategias para entrar y salir de la tradición. Lienzo, (25), 27-64. https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/lienzo/article/view/1113
Mendívil, J. (2010). Yo soy el huayno: el huayno peruano como confluencia de lo indígena con lo hispano y lo moderno. En A. Recasens y C. Spencer (coords.), A tres bandas. Mestizaje, sincretismo e hibridación en el espacio sonoro iberoamericano (pp. 37-46). Akal.
Persichetti, V. (1985 [1961]). Armonía del siglo xx. Real Musical Editores.
Pulgar Vidal, F. (2010). Despedida recordando un adiós [partitura para guitarra].
Rebagliati, C. (ca. 1860). Álbum sudamericano. Colección de bailes y cantos populares corregidos y arreglados para piano, op. 16 [partitura para piano]. Stabilimento di Edoardo Sonzogno.
Santa Cruz, O. (2002). Las huellas de la Tirana. De la marinera y su origen. Letras, 73(103-104), 27-38.
Sarmiento, R. (2021). La música criolla de Lima. Municipalidad de Lima.
Vásquez, C. y Vergara, A. (1990). Ranulfo, el hombre. Centro de Desarrollo Agropecuario.
Yep, V. B. (2018). «… Y hasta en el cielo, señor…» El tondero: hacia una compresión de la dualidad del género. Antec, 2(2), 13-27. https://revistas.unm.edu.pe/index.php/Antec/article/view/44