Análisis histórico-musical de la Banda Real Internacional: estilo e impacto (1990-2020)
Keywords:
Banda Real Internacional, band music, stylistic evolution, musical identity, cultural impactAbstract
This study analyzes the stylistic evolution and cultural impact of the Banda Real Internacional (BRI) of Huánuco, Peru, between 1990 and 2020. The objective was to understand how this musical group has transformed its sound proposal over three decades, in response to sociocultural and technological changes, and how it has contributed to local and national musical identity. A mixed approach with an exploratory sequential design was used, beginning with a documentary analysis and semi-structured interviews with musicians linked to the BRI, followed by surveys of specialists and listeners. The findings show a progressive evolution in the compositional structure, instrumentation and harmonic language, highlighting the innovative inclusion of voices and choirs in Andean genres. Likewise, a solid connection with its audience and a recognized influence on other groups in the country were identified. It is concluded that the BRI has managed to balance tradition and innovation, consolidating itself as a regional and national musical reference. Its contribution has been key in the revitalization of the traditional Huanuqueño repertoire and in the formation of a contemporary sound identity that values its own without renouncing to experimentation.
References
Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, quantitative, and mixed approaches. SAGE.
Creswell, J. W. y Plano Clark, V. L. (2018). Designing and Conducting Mixed Methods Research (3rd ed.). SAGE Publications.
Cueva, T., Jara, O., Arias, J., Flores, F. A. y Balmaceda, C. A. (2023). Métodos mixtos de investigación para principiantes. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú. https://doi.org/10.35622/inudi.b.106
Espinoza, R. J., Sánchez, M. R., Velasco, M. A., Gonzales, A., Romero-Carazas, R. y Mory, W. E. (2023). Metodología y estadística en la investigación científica. Puerto Madero. https://doi.org/10.55204/PMEA.17
Flick, U. (2022). An Introduction to Qualitative Research (7th ed.). SAGE Publications.
Frith, S. (1996). Music and identity. En S. Hall y P. du Gay (Eds.), Questions of Cultural Identity (pp. 108-127). Sage Publications.
Gavazzo, N. (2006). Las danzas de Oruro en Buenos Aires: tradición e innovación en el campo cultural boliviano. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy, (31), 79-105. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18503105
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.
i Pitarch, J. E. (2004). Música y tecnología: sobre las transformaciones discursivas en la música popular contemporánea. En M. Á. Muro, Arte y nuevas tecnologías: X Congreso de la Asociación Española de Semiótica (pp. 100-108). Universidad de La Rioja. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=940121
Kvale, S. (2007). Doing Interviews. Sage Publications.
LaRue, J. (1992). Guidelines for Style Analysis (2nd ed.). Harmonie Park Press.
Maldonado, F. B., Álvarez, R. I., Maldonado, P. A., Cordero, G. y Capote, M. A. (2023). Metodología de la investigación: De la teoría a la práctica. Puerto Madero. https://doi.org/10.55204/pmea.24
Meza, J. C. (2024). Panorama general de las bandas de música en Costa Rica: una mirada desde lo profesional y la formación académica a partir de la Dirección General de Bandas y la Escuela de Artes Musicales. Revista Estudios, (48), 122-144. https://archivo.revistas.ucr.ac.cr//index.php/estudios/article/view/60655
Nájera Ríos, J. E. (2024). El sindicalismo como generador de conciencia en la salud ocupacional de la OSUJED. En E. I. Hernández y A. E. Ricartti (coords.), SPAUJED. Trayectoria, desafíos y transformación en el entorno académico (pp. 163-175). Universidad Juárez del Estado de Durango.
Stokes, M. (Ed.). (1994). Ethnicity, Identity and Music: The musical construction of place. Berg Publishers.
Torres, R. M. (2021). El impacto cultural de las bandas municipales en Colombia: un estudio de caso múltiple. Música, Cultura y Pensamiento, 10(10), 79-98.
Stokes, M. (Ed.). (1994). Ethnicity, Identity and Music: The musical construction of place. Berg Publishers.
World Medical Association (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. Journal of the American Medical Association, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053