Culture, creativity and music
Keywords:
culture, creativity, musicAbstract
Knowledge is characterized by its complexity. Human beings in their social context develop cognitive processes to analyze, apply and create, giving meaning to everything around them, allowing them to make decisions and solve problems in a divergent way, master new skills, connect with their emotions and participate in meaningful experiences. The objective of this article is to analyze the interrelation between theories and perspectives on culture, creativity and music, fundamental areas in our time, in order to establish a conceptual framework that can serve as a basis for future research. This article is based on a systematic review of the scientific literature of the last 12 years (2013-2024). Primary and secondary sources were investigated in the Google Scholar search engine, in databases such as Latindex and Scopus, and institutional repositories of universities. The selection included scientific articles, books and graduate theses written in Spanish. This work addresses: culture as a system of values, knowledge, languages, beliefs, traditions, norms and attitudes; creativity seen as an extraordinary mental process implies originality, curiosity, ingenuity and inventiveness; and music, as a cultural manifestation and expression of feelings. Three aspects that are intrinsically linked. Creativity manifests itself in science, technology and the humanities; and music plays a crucial role as a universal language that transcends cultural and temporal barriers. In short, culture is creativity; and music, the language of feelings.
References
Angel Alvarado, R. (2013). La música y su rol en la formación del ser humano. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Chile. Obtenido de https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/122098/La_musica_y_su_rol_en_la_formacion_del_ser_humano.pdf;sequence=1
Bolívar Echevarría. (2019). Definición de la cultura. (F. d. Económica, Ed.) México. Obtenido de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=EazDDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT4&dq=%22cultura%22&ots=BdzcUhSUX4&sig=Pt2R5o29FA2-BY7VOQB3VAFmKS8#v=onepage&q=%22cultura%22&f=false
Caballero Sanjuán, N., & Curiel Amastha, C. (2018). Cultura e inteligencia musical mediante la investigación como estrategia pedagógica en educación básica. Cultura. Educación y Sociedad, 813-822. doi:http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.96
Campos Cancino, G., & Palacios Picos, A. (2018). La creatividad y sus componentes. Creatividad y Sociedad, 167-183. Obtenido de http://creatividadysociedad.com/articulos/27/7.La creatividad y sus componentes.pdf
Carranza, M. (2021). Pensamiento creativo: un estudio holístico en la educación. Revista Innova Educación, 123-132. doi:https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.04.009
Cultura, M. d. (2017). Política Nacional para la transversalización del enfoque intercultural. Lima. Obtenido de https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/Politica-nacional-para-la-transversalizacion-del-enfoque-intercultural-final.pdf
De Bono, E. (2014). El pensamiento lateral. Paidós.
De la Torre, S. (1984). Creatividad plural. Sendas para indagar sus múltiples perspectivas. Promoción Publicaciones Universitarias.
Del Carpio, M. (2017). La música, un medio universal de expresión. En M. B. Castro y M. C. Zeballos (eds.), Aportes prácticos para la investigación social (pp. 141-154). Instituto Superior Ecuménico Andino de Teología. https://www.academia.edu/34180955/La_m%C3%BAsica_un_medio_universal_de_expresi%C3%B3n_Consideraciones_generales_sobre_la_m%C3%BAsica_como_manifestaci%C3%B3n_cultural
Duran Veloz, M. F., García Palomino, G. A., Pérez Castillo, D. F., & Mora Avilez, B. E. (2022). La educación musical y motricidad en la formación integral de los estudiantes. Revista Multidisciplinar Ciencia Latina. Obtenido de https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/1783
Echevarría, B. (2019). Definición de la cultura. Fondo de Económica.
Fernández, P. (2019). El poder de la educación. FCA Grupo Consultor.
Fernández, P., León, B. y Galarza, M. (2020). La educación del poder. La crisis de la educación nacionl y la presencia de Leviatán. [Percy Fernández, editor].
Gardner, H. (2005). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Paidós.
Gobierno Regional de Huánuco (2016). Plan de Desarrollo Concertado «Huánuco al 2021». https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/4799416/3-PLAN%20DE%20DESARROLLO%20REGIONAL%20CONCERTADO%20-%20HUANUCO%20AL%202021.pdf?v=1688577950
Hormigos, J. y Martín Cabello, A. (2004). La construcción de la identidad juvenil a través de la música. Revista Española de Sociología, (4), 259-270. https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/64973
Huánuco, G. R. (2016). Plan de desarrollo concertado "Huánuco al 2021". Huánuco. Obtenido de https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/4799416/3-PLAN%20DE%20DESARROLLO%20REGIONAL%20CONCERTADO%20-%20HUANUCO%20AL%202021.pdf?v=1688577950
Ley n.° 28044, Ley General de Educación 28044. (2003, 28 de julio). Comisión Permanente del Congreso de la República. http://www.minedu.gob.pe/p/ley_general_de_educacion_28044.pdf
Martinell, A. (dir.) (2020). Cultura y desarrollo sostenible. Aportaciones al debate sobre la dimensión cultural de la Agenda 2030. Red Española para el Desarrollo Sostenible. https://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2020/04/REDS_Cultura-y-desarrollo-sostenible-2020.pdf
Matovic, M. y San Salvador del Valle, R. (2019). Cultura, creatividad y gobernanza internacional. La Nueva Agenda Urbana. Bitácora Urbano Territorial, 30(1), 39-49. https://doi.org/10.15446/bitacora.v30n1.62995
Ministerio de Cultura (2017). Política Nacional para la transversalización del enfoque intercultural. https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/Politica-nacional-para-la-transversalizacion-del-enfoque-intercultural-final.pdf
Muñoz, C. (2022). Enfoques, teorías e investigaciones sobre el pensamiento creativo. Un estudio de revisión. Innova Educación, 4(1), 157-171. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.01.012
Meza Arguello, D. M., Estrada Realpe, K. J., Franco Valdez, J. L., Pazmiño Gómez, G. Y., Luzuriaga Peña, L. L., & Rodríguez Paredes, C. L. (2024). La música como vehículo cultural: Impacto de las canciones en la identidad y cohesión social. Revista Científica Multidisciplinaria Ogma, 55-68. Obtenido de https://revistaogma.com/index.php/home/article/view/49/84
Montalvo Herdoíza, J., & Moreira Vera, D. (2016). El cerebro y la música. Revista Ecuatoriana de Neurología, 50-55. Obtenido de https://revecuatneurol.com/wp-content/uploads/2017/05/Cerebro-y-musica.pdf
Pupiales Rueda, B. E., & Verdugo Ponce, Á. (2017). Cultura y creatividad en la región de Otavalo (Ecuador). Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 48, 153-172. Obtenido de https://revistaseug.ugr.es/index.php/caug/article/view/6223/5536
Sánchez-Macías, I. (2020). Creación artística y cultura visual y musical: formando en creatividad a futuros maestros. https://www.researchgate.net/publication/351691090_CREACION_ARTISTICA_Y_CULTURA_VISUAL_Y_MUSICAL_FORMANDO_EN_CREATIVIDAD_A_FUTUROS_MAESTROS
Unesco y Comisión Nacional de los Derechos Humanos (2018). Derechos culturales y derechos humanos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366656